REPERTOIRE MONOGRAPHIQUE VERONIQUE FROMANGER
The present monographic repertoire shows us the opulence of shapes, areas and perspectives of Rembrandt Bugatti’s art, conceived with a kind of certainty and freedom that even the greatest challenges, in view of his mooching-around models, mastered without an effort: a photographic memory, a quasi one-to-one transfer from eye to hand; not an animal sculptor, rather a born sculptor per se; an absolute talent in sculpture, a man, whom every vehicle seemed to be fitting, in order to capture life in all of its forms and feelings; a portraitist of humans and animals, for whom the fauna from every continent, in the end, opened a world of patterns and structures, rhythms and means of behaviour, which, in order to tap the fullest potential, would have brought other talent to their limits. 
And, the monographic repertoire shows us even more: a young man – an obvious lone wolf and still a family-oriented man, a man with humour and fickleness having the greatest self-confidence and the most abysmal doubts. Even in terms of how to place him nationally – highly elusive, half of the continent – how modern! – all in one single gestalt: a tall, young Italian in conspicuous clothes, whom one, for this reason, would surely call „Americano“, who speaks the language of France and lives in Flanders, while his brother builds cars in Alsace. The dachshund that accompanies him is a German? After all, he has the German name »Wurst« (sausage).
Keeping the memory alive and the magnificent rediscovery of Rembrandt Bugatti for a wide audience is, as it was often the case in the past, first the work of individuals; people who fight for their convictions over years and decades beyond all fashions, who restlessly and laboriously save works, sources and documents, trace descendants, record traditions and exhibit art. Véronique Fromanger and the people close to her have done all of this. 

A monographic repertoire is the highest acclaim of a life’s work – and, within itself, the same thing: a mission of titanic proportion. Rembrandt Bugatti – and all of us – owe much to the author of the book at hand. „I hope and believe that I will succeed in creating a life’s work that no contemporary or previous animal sculptor had ever created“, wrote Bugatti. The monographic repertoire at hand proves that his hope came true. The serious and profound manner in which Rembrandt captured the wealth of the world in his sculptures make him one of the most unique artists in the history of sculpture.(Philipp Demandt)
Le présent répertoire monographique nous dévoile toute la richesse de formes, de surfaces et de perspectives de l’œuvre de Rembrandt Bugatti, conçu avec une sûreté et une liberté qui relèvent sans peine même les plus grands défis, au vu de ses modèles toujours en mouvement : une mémoire photographique, une transmission quasiment à l’identique de l’œil à la main ; non pas un sculpteur animalier, mais un sculpteur-né per se ; un talent plastique absolu, un homme apparemment capable de saisir par n’importe quel moyen la vie dans toutes ses formes et toutes ses sensations. Un portraitiste d’hommes et de bêtes à qui la faune de tous les continents ouvrirait au bout du compte un monde de motifs et de structures, de rythmes et de modes de comportements ; épuiser les possibilités d’un tel univers aurait poussé bien d’autres talents à leurs limites.

Et ce répertoire monographique nous en montre encore davantage : un jeune homme. Un solitaire, de toute évidence, et pourtant, aussi, un homme attaché à la famille, un homme doté d’humour et de versatilité, avec la plus affirmée des confiances en soi et des doutes abyssaux. Presque insaisissable aussi au niveau national, la moitié du continent en un seul être – quelle modernité ! Un grand et jeune Italien vêtu de manière voyante, que l’on appelle pour cela Americano, qui parle la langue de France et vit dans les Flandres tandis que son frère construit des voitures en Alsace. Le teckel qui l’accompagne est-il allemand ? Du moins son nom l’est-il : Wurst (« Saucisse »).

La perpétuation du souvenir et la grandiose redécouverte par un vaste public de Rembrandt Bugatti sont, comme c’est souvent le cas, d’abord l’œuvre d’individus. Des gens qui se battent durant des années et des décennies pour leurs convictions, au-delà de toutes les modes, qui rassemblent sans répit, laborieusement, des œuvres, des sources et des documents, qui retrouvent des descendants, consignent des récits et exposent de l’art. Véronique Fromanger et ses proches ont fait tout cela.

Un répertoire monographique est le plus grand hommage fait à l’œuvre d’une vie – et est aussi, en soi, l’œuvre d’une vie, une tâche titanesque. Rembrandt Bugatti, comme nous tous, doit beaucoup à l’auteure de ce livre. « J’espère et je crois réussir à faire une œuvre qu’aucun sculpteur animalier ancien ou moderne n’a faite », écrit Bugatti. Le présent répertoire prouve que son espoir ne l’a pas trompé. Le sérieux et la profondeur avec lesquels il a placé la richesse du monde dans ses œuvres font de lui une figure unique dans l’histoire de la sculpture.

Share by: