Bloc-notes 1: L' édition originale A.-A.Hébrard et les multiples /Original edition A.A Hébrard and multiple reproductions, par Véronique Fromanger

Les ventes publiques et

la donation j.m.Desbordes

  The Sladmore Gallery 1988-2017

  La collection Ettore Bugatti 1904-1947

  La collection Hébrard 1904-1934

  La collection Alain Delon

  Les pièces uniques

  Traduction en anglais du chapitre 1

  1.Qui sont les "pères"de Rembrandt Bugatti?

  Who were Rembrandt Bugatti's "fathers"?

INTRODUCTION au RÉPERTOIRE DES ÉDITIONS REMBRANDT BUGATTI ( 2017 ) par Véronique fromanger :

  Même s'il est du principe de l'oeuvre d'art d'être reproductible, il est certain que le "hic et nunc" de l'oeuvre d'art authentique réalisée par la triade BUGATTI-PALAZZOLO-HÉBRARD et toutes les mains de leurs collaborateurs est à tout jamais non reproductible aussi bien pour des raisons esthétiques, techniques, qu'historiques (Matière-Espace-Temps).Les tirages en bronze ou en argent réalisés par la SCUDERIA A.A.HÉBRARD sont un témoignage essentiel d'un savoir faire unique au monde.

De son vivant, dés son arrivée à Paris au début du XXè siècle, Rembrandt Bugatti va céder son droit de reproduction à l'éditeur et fondeur Adrien-Aurélien Hébrard. Entre 1904 et 1934 , la fonderie A.A.Hébrard aura l'exclusivité des fontes en bronze ou en argent.

Rembrandt Bugatti est un modeleur: son oeuvre fut réalisée , en grande partie , dans les ateliers de plein air entre le Jardin des Plantes à Paris et le Jardin zoologique d'Anvers.Aprés une longue observation Bugatti modèle son sujet en plastiline, sur le vif, d'un seul jet, sans croquis préparatoire ni photographie, sans reprise ni à l'atelier ni au moulage. Bugatti détruit au moindre doute et recommence jusqu'à l'aboutissement de sa quête esthétique, en se fiant totalement à son oeil.La plupart du temps, Rembrandt Bugatti réalise lui-même les moulages en plâtre de ses modèles en plastiline .Les modèles en plastiline sont alors détruits et le plâtre devient alors le modèle original. Les plâtres sont pensés par Bugatti en temps qu'étape vers le bronze.

  En 1981, l'héritier de Ebé Bugatti ( Jean-Marie Desbordes) va donner aux musées nationaux français une collection de quatre vingt plâtres.Cette collection, unique au monde mais fort endommagée, fut conservée par la famille Bugatti dés 1916, sans jamais en faire aucune reproduction d'aucune manière.La famille Bugatti va respecter les engagements pris par Rembrandt Bugatti vis à vis de la fonderie A.A.Hébrard.

Adrien-Aurélien Hébrard va conserver son droit de reproduction exclusif sur l'oeuvre de Rembrandt Bugatti et poursuivre les "Éditions Originales" en bronze ou en argent des modèles qu'il a achetés et ce jusqu'en c.1934.Il n'existe donc pas de fonte posthume dans l'oeuvre de Rembrandt Bugatti , ses héritiers n'ayant pas fait valoir leur statut d'ayant-droit ( pendant 70 ans aprés le décés de l'artiste). Il n'existe qu'une Édition Originale A.A.Hébrard (1902-c.1934).

  Aujourd'hui Rembrandt Bugatti est dans le domaine publique, ce qui autorise toute forme de reproduction (ou multiple) de son oeuvre , pourvu que le mot "reproduction" soit inscrit de façon "lisible et indélébile" (visibilité immédiate sans qu'il soit besoin de la rechercher), pourvu que l'identité du modèle reproduit soit connue, il faudrait préciser. Cet état de confusion sur la notion de reproduction ou surmoulage ou multiple, l'apparition trés récente, dans quelques ventes aux enchères publiques (trés ciblées) de publicités mensongères pour certains bronzes édités par Hébrard et surmoulés , ont provoqué une action primordiale pour la connaissance de l'oeuvre de Rembrandt Bugatti et le respect des collectionneurs: la publication de deux livres en français et en anglais.

"Rembrandt Bugatti Sculpteur-Répertoire monographique - Une trajectoire foudroyante"par Veronique Fromanger, Avril 2016

"Rembrandt Bugatti Sculptor-Répertoire monographique-A Meteoric Rise", version anglaise, traduction par CARLA BRINER

"Rembrandt Bugatti, Der Bildhauer (The Sculptor), 1884-1916"catalogue de la Rétrospective à BERLIN:mars à juillet 2014  


Notebook 1-Original editions and multiple reproductions 

- Introduction to the "Répertoire 2017" of Rembrandt Bugatti Editions (Véronique Fromanger):

  Even if these works of art were designed to be reproduced, it is certain that the hic et nunc - the here and now- of the authentic work of art produced by the Bugatti-Palazzolo-Hébrard triad and their colleagues, will remain forever impossible to reproduce, as much for technical, and aesthetic, as for historical reasons (Matière-Espace-Temps).The bronze and silver casts executed by the A.-A. Hébrard stable are crucial evidence of an entirely unique savoir-faire.Upon his arrival in Paris at the beginning of the twentieth century, Rembrandt Bugatti sold all reproduction rights to the éditeur and founder A.-A.Hébrard.Between 1902 and 1934, all bronze and silver casts of Bugatti's works were produced exclusively by the A.A.Hébrard foundry.

  Bugatti was a modeller and he worked on the majority of his oeuvre in open air studios, dividing his time between the Jardin des Plantes in Paris and the Antwerp Zoological Gardens. After lengthy observation, Bugatti modelled his subject on the spot, persevering in a single, prolonged effort until its completion. No preparatory sketches or photographs were used and he avoided reworking the model once he returned to the studio or during casting.If Bugatti had the slightest doubt in his mind, the entire model was destroyed and he would start afresh, relying on his eye alone to fulfil his aesthetic goal.Bugatti himself produced most of the plaster moulds for his plastiline models.The plastiline models were destroyed in the process and the plaster thus became the "original".For Bugatti, plasters were an intermediary stage before the final bronze was cast.

  In 1981, Jean-Marie Desbordes, heir to Ebé Bugatti, donated a collection of eighty plasters to the Réunion des musées nationaux or RMN (the public institution in charge of France's thirty-four national museums).

  From 1916 onwards, this collection belonged to the Bugatti family, who decided to have no casts, reproductions or surmoulages of any kind made.The Bugatti family thus respected Rembrandt Bugatti's obligations vis à vis the A.-A. Hébrard foundry. Adrien-Aurélien Hébrard retained his exclusive reproduction rights to Rembrandt Bugatti's oeuvre.

  Up until roughly 1934, he continued to produce bronze and silver original editions of the models he had purchased.There are, therefore, no posthumous casts of Rembrandt Bugatti's work in circulation, as his heirs did not assert their status as legal beneficiaries (valid for seventy years after the artist's death).

This leaves only the A.-A. Hébrard original editions produced between 1902 and c.1934. Rembrandt Bugatti's oeuvre has now entered the public domain.This means that all forms of reproduction (and multiple copies) are permitted provided that the word "reproduction" is immediately visible and written "legibly and indelibly" and provided that the reproduced model comes from a known source.

The very concept of the terms reproduction, surmoulage (producing a new mould from an existing Hébrard bronze cast) and multiple copies has led to some confusion within the trade.Most recently, this has led to instances of misleading advertising at several public auctions presenting specific collections.Bronzes apparently editioned by Hébrard were in fact surmoulages.

These events provoked an outcry and stressed the need for a more comprehensive knowledge of Rembrandt Bugatti's oeuvre and a deeper respect for those who collect his work.The seeds of two books were thus planted:

-REMBRANDT BUGATTI SCULPTOR-REPERTOIRE MONOGRAPHIQUE-A METEORIC RISE

(Véronique Fromanger, Editions l'Amateur - 2016 - English and French Editions)

-REMBRANDT BUGATTI-LIFE IN SCULPTURE ( Edward Horswell, Sladmore Editions - 2016)

-REMBRANDT BUGATTI DER BILDHAUER/TE SCULPTOR 1884-1916 ( Philipp Demandt, Hirmer Verlag 2014)


 





 


   






 











bkkk

 les musées exposent

Rembrandt Bugatti

  Bugatti et Pompon

     Carlo-Ettore-Rembrandt-Jean

  "The Art of Bugatti"

 

  Bugatti et le Nu

  Rembrandt Bugatti-BERLIN 2014

Where to buy the REPERTOIRE the english or the french edition

 

  Paris et Londres

  Les éditions du Centenaire

Rembrandt Bugatti

Sculpteur/Sculptor

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  1h / AUDIO 1999

  The Cleveland Museum

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